SJ X40

Trafikerar 2025 sträckorna Stockholm - Göteborg via Västerås som SJ Regional, och Linköping - Gävle/Ljusdal som SJ InterCity.

Finns två- och trevagnad. Vagnarna heter Z1 - Z3 - Z5. Det är från den franska Z 24500/26500 som X40 är baserat på, som har upp till 5 vagnar.

Tåget följer ett system för fordonsnumrering som är vanligt i Danmark och som också används på X31 och X55, där det finns två olika nummer. A-vagnen (Z1) som bl.a. har strömavtagare, har ett nummer som börjar på 33. B-vagnens (Z5) nummer börjar på 37 och M-vagnens (Z3)  nummer börjar på 35. Hela fordonet använder sig utav det lägsta numret, alltså A-vagnens som börjar på 33. A och B-vagn slutar på samma två siffror.

Upprustning

I slutet av 2023 skickades X40 3337 till Finland, året därefter kom den tillbaka med ny färg och upprustad interiör och 2025 sattes den i trafik. Alla 27 trevagnade X40 ska upprustas medans framtiden för de tvåvagnade X40 är osäker.

I samband med upprustningen blir tågen märkta X40E, dock stryks E:et över tills ETCS installerats i ett senare skede. X40 3328 provkörs med ETCS.

Teknisk info

STH: 200 km/h

Tillverkad: 2004-2007

Längd: X40-2: 55,1 m. Längd X40-3: 81,5 m. Bredd: 2,96 m

Effekt: X40-2: 1700 kW. X40-3: 2550 kW

Wikipedia om X40 - Järnväg.net om X40 - Jernbane.net om X40 (Norska)